Salgs- og leveringsbetingelser
1. Generelle betingelser
Alle bestillinger og avtaler, bekreftede eller ubekreftede, effektueres til de på leveringsdagens gjeldende priser, rabatter og salgsbetingelser. Ved valutaendringer vil prisene også på inngåtte kontrakter bli forandret i samme forhold som våre utsalgspriser måtte bli forandret, selv om dette ikke er nevnt spesielt i kontrakten. Priser og leveringstider for spesialarmaturer er bare bindende for tilbudt antall og typer.
For alle leveranser beregnes et fraktsonetillegg av netto fakturabeløp etter følgende skala:
- Sone 1 – Østlandet: 3,0 %
- Sone 2 – Sørlandet: 3,5 %
- Sone 3 – Vestlandet og Trøndelag: 4,0 %
- Sone 4 – Nord-Norge: 6,0 %.
Transportforsikring besørges og belastes med 0,5 % av nettopris. Ved henting på vårt lager i Sandefjord beregnes et hentegebyr på 1% av netto fakturabeløp. Ved forsendelser av større kolli som for eksempel master leveres disse i henhold til Incoterms betingelse CPT ( frakt og forsikring betalt – fritt ankommet vogn/bil bestemmelsestedet – ulosset ). AKB Lighting AS har intet ansvar for leveringsforsinkelser som skyldes forhold som er utenfor vår kontroll. Følgekostnader i slike tilfeller dekkes ikke av AKB Lighting AS.
På en ordre mindre enn kr. 500,00 netto forhandlerpris eks. miljøgebyr og mva vil fraktkostnader bli belastet kunder i henhold til transportørenes fraktrater for servicepakker.
I henhold til retningslinjer gitt av Miljøverndepartementet er det fra 1. juli 1999 blitt innført et miljøgebyr på våre belysningsprodukter. Således vil vi på faktura påføre et miljøgebyr på 1 % . Betalingsbetingelsene er 30 dager netto. Etter forfall belastes rente med 1,0 % pr. måned. Kasserabatt/skonto innrømmes ikke. Merverdiavgift med 25 % tilkommer. Vi forbeholder oss rett til forandring av gjeldende prislister uten forutgående meddelelse herom.
2. Bestillinger
Alle bestillinger og dertil endringer over kr. 10 000,00 skal være skriftlige, detalj spesifisert pr. faks eller epost!
Dersom varer som er bestilt hos fabrikk, avbestilles av kunden etter at ordrebekreftelse er mottatt, beløper det et avbestillingsgebyr på 30 % av netto fakturaverdi.
3. Leveringsbekreftelser
Alle mottatte bestillinger av standard produkter vil bli bekreftet pr epost innen 1-3 virkedager.
4. Forsendelser/mottak av produkter
Mottaker har plikt til å, sammen med fraktfører, undersøke godsets tilstand ved overlevering. Synlig tap eller skade på forsendelsen skal anføres umiddelbart. Ellers skal tap eller skade anføres skriftlig, senest innen 7 dager etter varens mottagelse, søndager og helgedager ikke medregnet.
Ved levering av master så har mottaker selv losseplikt og må selv stille med kran/truck for å få mastene av lastebilen!
Hvis kunden ikke reklamerer evt. mangler innen denne frist er leverandøren fritatt alt ansvar.
5. Produkt garantier
- Standard garanti er to år, garantitiden gjelder fra fakturadato av leveransen.
- Utvidet prosjekt garanti to – fem år for LED, drivere, reaktorer og lyskilder, kun etter spesifisert avtale.
6. Reklamasjoner ved produktfeil
Selger har ikke ansvar for skader eller tap som er en følge av varens videreanvendelse eller annet indirekte tap, som arbeidsutgifter, dagmulkt, skadeerstatning, leietap eller skade som varen har voldt på person o.s.v.
Leverandørens ansvar begrenses til defekter som er en direkte følge av fabrikasjonsfeil. Leverandørens ansvar bortfaller hvis produktene er blitt brukt i anlegg provisorisk/tilknyttet byggestrøm/ble skadet av ytre påvirkninger eller monteres under andre driftsforhold enn forutsatt.
LED spesielt skal ikke monteres i områder eller i nærheten av varmekilder slik at de kan bli påvirket av en omgivelsestemperatur som kan skade/nedsette levetiden på produktet.
Etter mottatt begrunnet reklamasjon, forbeholder leverandøren seg retten til å utbedre feil, eventuelt å foreta en omlevering.
Reparasjoner utført av kjøper for å utbedre feil og mangler blir kun godtgjort dersom dette utføres etter skriftlig avtale med leverandøren. Feilsøking i anlegget dekkes ikke.
Reklamasjoner eldre enn to år fra fakturadato gis ikke anledning for erstatning for annet enn selve produktet/komponentene.
Varer med produktfeil erstattes normalt ikke før disse er returnert og undersøkt av selger.
7. Returbetingelser
All retur skal være avtalt skritlig pr. epost før en forsendele finner sted!
- Er retur akseptert, belastes kunden et returgebyr på minimum 30 % av fakturert nettobeløp.
- Retur må skje i original emballasje med vedlagt kopi av faktura og pakkseddel. Returforsendelse skjer på kundens regning og risiko.
- Er armaturet benyttet til prøveoppheng, er kunden ansvarlig for evt. skade på materiellet.
- Retur av produkter senere enn seks mnd. etter fakturadato aksepteres ikke.
- Spesialarmaturer tas ikke i retur og kan heller ikke avbestilles.
8. Salgspant i leverte produkter
Leverandøren forbeholder seg salgspant i de solgte varer i henhold til pantelovens § 3 – 14A, inntil kjøpesummen inklusive evt. renter og omkostninger er fullt betalt. Dette innebærer at solgte varer ved mislighold vil bli begjært utlevert og tvangssolgt.
9. Dokumentasjon
Produktdokumentasjon er som standard på engelsk, er vedlagt produktet og er tilgjengelig på nett. Ønskes annet produktunderlag må det bestilles spesielt. Leverandøren forbeholder seg retten til endring av tekniske data.
Ved bestilling erklærer kunden seg enig i disse betingelser.